13 décembre 2012

Mon blog, mon chez moi digital sur le web

Lors de la conférence annuelle LeWeb qui s’est tenue à Paris la semaine passée, Matt Mullenweg fondateur de WordPress a été interviewé par Om Malik du célèbre site Techno GigaOm.
Matt Mullenweg est aux antipodes des entrepreneurs technos californiens grâce à un modèle d’affaire orienté vers les usagers plus que vers les annonceurs. C’est carrément l’anti-thèse des Facebook, Twitter et Instagram de ce monde et il le revendique clairement.
D’abord la recette de WordPress qui gère 60 millions de sites avec seulement 120 employés aidés par une immense communauté de développeurs. Un article récent parut dans Forbes s’intéresse d’ailleurs à ce mode d’opération:

Along with independence, Automattic has an idiosyncratic workplace. As a legacy of its open-source roots its 120 employees are spread across 26 countries and six continents. Although most work alone at home, each team–usually made up of five or six people–has a generous budget to travel. “All of the money we save on office space, we blow on travel costs,” Mullenweg laughs. Groups have gathered in Hawaii, Mexico and New Zealand. Once a year everyone meets for a week at an accessible destination with a solid Internet connection. A distributed workforce means Automattic can hire talent from around the world–without having to offer the perks and pay of Google, Facebook and Apple.

Outside Automattic a massive community of developers and consultants make a living directly off of WordPress. In a recent survey, the company found 20,000 people across the globe hosting blogs, designing websites and offering maintenance services for WordPress users. Where one executive might see lost revenue, Mullenweg sees long-term value, letting Automattic focus while outside players fill in the gaps. “We look strange from the outside,” he says.

Ensuite, il affiche une vision très détachée et clairvoyante sur la façon dont évolue actuellement le web, aux antipodes de l’effervescence qui entoure Facebook et Twitter. Selon lui le buzz va finir par retomber car ces produits ne mettent pas l’usager au coeur du modèle d’affaire. D’ailleurs la guerre que se livre Twitter et Instagram ainsi que les polémiques sur la démocratie Facebook lui donnent raison.  Selon lui le modèle du silo concentré où l’usager est enfermé est un non-sens.  Il rappelle que malgré tout avoir son propre blog sur une plateforme open-source est le vrai garant de la liberté d’expression:

According to Mullenweg, the problem with many of the services like Facebook and Twitter is that they aren’t user-centric enough. Instagram, he said, “has always been a very user-friendly company, but for Twitter and Facebook, the real customers are advertisers.” What’s best for advertisers on Twitter’s platform, however isn’t exactly what’s best for users. “What’s best for advertisers on Twitter’s platform isn’t for there to be 20 different clients.” Mullenweg also argued that users want choice and to access Twitter using clients like Tweetbot. The fact that Twitter is taking these choices away, he argues, shows that the company isn’t catering to its advertisers and not users.

WordPress and Automattic, on the other hand, looks at itself as a neutral player. To Mullenweg, “data silos just don’t make sense,” so WordPress works with all of the major players like Twitter, Facebook and Google. As for blogs in general, Mullenweg argues that you always need a digital home on the web. “You can always come back to your blog,” after all, and if your digital home on the web “is powered by open-source software [just like WordPress], that’s even better.”

Donc vous le voyez, le web se construit en permanence et rien n’est figé ni acquis. La saveur du moment ne le sera peut-être plus dans quelques années d’autant plus si la stratégie va à l’encontre des attentes des usagers. À méditer…

Pistes: Automattic Founder Matt Mullenweg Talks WordPress, Blogging And Twitter VS. Instagram At LeWeb chez TechCrunch
With 60 Million Websites, WordPress Rules The Web. So Where’s The Money? chez Forbes
The Son of Gutenberg chez Marion Maneker
WORDPRESS: LE NOUVEAU GUTENBERG chez Owni

A propos de l'auteur

#blogueur | #WordPress addict | #Google lover, conférencier, mixeur de liens, papa geek, fondateur de @Fabriquedeblogs , co-fondateur de @Yulbiz (gère aussi une tribu)

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