13 juin 2011

Lancement de iCloud: entre enthousiasme et scepticisme

Chaque nouvelle annonce de Apple amène tout son lot de questions à la fois en provenance des usagers, des développeurs et des fournisseurs de contenu.

Voici une petite revue de presse de la semaine sur le thème du iCloud:

– Comment ça marche ou tout ce que vous voulez savoir sur ce service, un billet très complet chez Guim.fr

– Comprendre mieux ce qu’est « le Cloud » chez Écrans:

Aujourd’hui, tous sont connectés à Internet via le réseau wi-fi domestique ou la 3G des opérateurs téléphoniques. Les internautes les plus branchés ont un PC fixe, un iPod, un smartphone mais aussi un netbook ou une tablette pour les déplacements, et ils surfent partout et tout le temps. Il devient donc de plus en plus pénible de transférer ses données d’un appareil à l’autre par câble USB. Et on ne parle même pas de la fiabilité des machines : qui n’a jamais connu le drame d’une perte de données après le crash d’un disque dur ? Ce sont ces nouveaux besoins que le cloud computing propose de résoudre. Au lieu de stocker ses fichiers « en dur », on les confie à de lointains serveurs — souvent aux États-Unis — qui en permettent la consultation à distance et les synchronisent automatiquement sur tous les engins que l’on possède, via Internet.

A partir de là quatre analyses un peu plus poussées sur les différentes approches du cloud par Google, Amazon et Apple:

Chez Le Gardian:

the iCloud is far more indicative of Apple’s long-term strategy. By dismissing the importance of the personal computer and inviting its customers to let it hold on to their data “for free”, we are getting a sneak peak at how it intends to engineer what Tim Wu calls “the master switch”. Wu argues that as per previous cycles of communication consolidation, the internet will eventually be controlled by a small group of corporate monopolies. The “switch” is the ability to control competition, which comes from controlling the nature of the system.

Chez TechCrunch :

And the truth is that this is the point where we may really start to see some truly fundamental differences between Google and Apple after the past few years going head-to-head with feature matching. Apple is going after consumers who have absolutely no idea what the cloud is, and don’t care. Apple is saying they shouldn’t care. It all just works.
Google seems to be aiming more for users who understand current computing paradigms and want to transition that knowledge to the future of computing, the cloud. Power users, if you will. Many of the people reading this post are in this camp. But there are many more who are not.

Chez Business Insider:

Here’s how Google and Apple’s vision of the cloud differ: for Google, the cloud means cloud + web; for Apple, cloud computing means cloud + software, with the internet stuff happening behind the scenes.
All of the cloud computing services Google offers to consumers, like email, word processing and spreadsheets, happen within the browser. To Google, the point of cloud computing is to replace desktop software with the web.
For Apple, cloud computing doesn’t replace software, it augments it. All of your email, data, songs and stuff is automagically synced to the cloud so that you don’t have to do backups and you can access it anywhere. To Apple, the point of cloud computing is to make the software better
.

Chez Monday Note, le mot de la fin:

The “free” iCloud reminds us of Apple’s real business model. They want to sell lots of devices, everything else supports this goal. It seems iCloud’s easy, executive-proof How will sell a lot nicely interconnected Apple hardware. For competitors, weaving together a Brand X laptop, a Brand Y smartphone and a Brand Z tablet won’t be as easy or inexpensive.

A propos de l'auteur

#blogueur | #WordPress addict | #Google lover, conférencier, mixeur de liens, papa geek, fondateur de @Fabriquedeblogs , co-fondateur de @Yulbiz (gère aussi une tribu)

Une réponse à “ Lancement de iCloud: entre enthousiasme et scepticisme

  1. Merci pour le lien et la citation 😉

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